Friesland Kleurt

In Friesland voelen veel mensen uit de LGBTQI+ community zich niet veilig of geaccepteerd. Ze worden geconfronteerd met discriminatie en verbaal geweld. In 2020 heb ik tijdens mijn studie met een projectgroep waar ik Art Director en projectmanager was de social media campagne ‘Ik ben Trots, ik ben Fries’ gelanceerd. Een campagne die laat zien dat de Friese samenleving staat voor diversiteit, acceptatie en inclusie.

In de campagne ‘Ik ben Trots, ik ben Fries’ openen Friese ambassadeurs uit de regenboogcommunity hun kast. De ambassadeurs delen hun verhaal, waaronder hun coming-out ervaring en enkele betekenisvolle voorwerpen uit hun kast, die staan voor wie zij zijn.

Het project is volledig vormgegeven en ontwikkeld door een team van 20 studenten in samenwerking met Sipke Jan Bousema van SJB Media en is volledig ontwikkeld tijdens de coronacrisis, hierdoor is alles vanuit huis gerealiseerd; dit leverde dan ook extra media-aandacht op. Er is een reportage gemaakt door Omrop Fryslân en er is een artikel geschreven door de Leeuwarder Courant. De campagne heeft in totaal meer dan 35.000 mensen weten te bereiken.

Bekijk alle verhalen op https://frieslandkleurt.nl/